Frågor och svar
Vad behövs för att använda tjänsten?
För att få låna filmer behöver ditt bibliotek (och kommun) vara anslutet till tjänsten och du måste ha ett lånekort med kundnummer och en PIN-kod. Lånekort skaffar du via ditt närmaste bibliotek
Hur hittar jag en film att låna?
Sök eller välj från våra filmlistor för att hitta en film du vill se.
Hur söker jag efter filmer?
Du kan leta med fria sökord i sökfältet. Sökningen flyttar dig automatiskt till filmsidan där du kan granska resultaten. På filmsidan erbjuds också förslag i sökfältet utifrån din sökning. Resultaten kan filtreras på flera olika sätt och de kan ordnas med hjälp av alternativen i rullgardinsmenyn.
På filmens presentationssida kan du genom att klicka på de gula länkarna göra snabbsökningar i Viddla. På så sätt kan du till exempel snabbt hitta alla filmer med din favoritskådespelare.
Hur lånar jag en film?
När du valt en film och klickar på ”spela film” får du en förfrågan om att logga in med ditt lånekort för att starta filmen. När du loggat in visas filmen. Om tjänsten informerar om att din ålder inte uppfyller ålderskraven väljer du en film som du kan titta på enligt åldersgränser.
Hur lång är låneperioden?
Du har 48 timmar på dig att se filmen innan låneperioden är slut. Filmen kan pausas, spolas framåt och bakåt och kan ses ett obegränsat antal gånger under låneperioden.
Hur många filmer får jag låna?
Ditt bibliotek bestämmer hur många lån du får per kalendermånad. Du ser antalet lån du har kvar när du loggar in för att se en film.
När kommer nytt innehåll till i tjänsten?
Vi lägger till nya filmer varje torsdag. De finns på startsidan under senaste publicerade filmer. På startsidan kan du också bekanta dig med filmer som kommer till Viddla under rubriken “på kommande”.
Har alla filmer texter?
Största delen av filmerna är textade till finska och svenska.
Vilka ljudspår används?
De flesta filmer använder originalljudspåret förutom barnfilmerna som i regel har finskt och/eller svenskt tal.
Var kan jag använda tjänsten?
Tjänsten är tillgänglig för personligt bruk inom Finland.
Om tjänsten anmäler att du befinner dig utanför Finland, kan du kontrollera din IP-adress.
Notera att resande och användning av VPN kan påverka hur tjänsten fungerar.
Vilka plattformar stödjer Viddla?
Viddla stöder alla vanliga webbläsare beroende på enhet som Chrome, Firefox, Edge, Safari, Samsung Internet 12+.
iPhone/iPad:
- Safari är kompatibel med iOS 12+ och iPadOS 13+, äldre versioner stöds inte.
- Du kan använda Airplay med din enhet.
PC:
- Du kan använda Chrome, Firefox och Edge
- Du kan använda Google Chromecast med din enhet
Android:
- Android version 8 eller senare rekommenderas
- Du kan använda Google Chromecast med din enhet
Mac:
- För Mac OS 11+ (och senare) kan du använda Safari, Chrome eller Firefox
- Du kan använda Airplay med din enhet
- Du kan använda Google Chrome med din enhet
Smart TV:
- Den inbyggda webbläsaren för nya LG TV-apparater (WebOS) fungerar i de flesta fall
- Den inbyggda webbläsaren på de nya Samsung-TV:erna (Tizen OS) fungerar i de flesta fall
- Funktionaliteten har inte testats på andra modeller och tillverkare
Du kan kontrollera kompatibilitet genom att använda denna testvideo (länken öppnas i ny browser-flik).
DRM eller Digital Rights Management, hur påverkar detta att titta på en film?
Om du får felmeddelandet: DRM: Unable to instantiate a key system supporting the required combinations istället för att trailern/filmen spelas upp är det troligen så att du har en inställning som inte accepterar uppspelning av DRM-skyddat innehåll. I vissa lite- eller budget-telefonmodeller förekommer problem med DRM varpå tjänsten inte fungerar.
I Chromes inställningar hittar du vilka sidor med skyddat innehåll du har accepterat. Så här kommer du åt inställningarna för Skyddat innehåll i Chrome:
Chrome (tre vertikala prickar) > Inställningar > Sekretess och säkerhet > Webbplatsinställningar > Ytterligare innehållsinställningar > Skyddat innehåll > Tillåt att skyddat innehåll spelas upp på webbplatser
Tips: Använd sökfunktionen för att hitta menyn för Webbplatsinställningar under vilken Ytterligare innehållsinställningar och Skyddat innehåll finns.
DRM-problem i Firefox
Instruktioner för återgivning av DRM-skyddat material i Windows finns här.
Instruktioner för Firefox i Android finns här.
Kan jag föra över en lånad film till en annan plattform?
Du kan titta på filmen på en annan plattform men då måste du logga in på nytt. Inom 48 timmar är fortfarande din låneperiod giltig och det registreras inte som ett nytt lån.
Hur fungerar streaming?
När man streamar en film behöver man inte vänta på att filmen skall laddas ner i förväg utan filmspelaren läser av filen direkt från våra servrar. Det fungerar på samma sätt som när man använder en playtjänst. Detta innebär att man måste vara uppkopplad till internet under hela filmtittandet.
Varför försvinner vissa filmer ur sortimentet?
När en film försvinner ur vårt sortiment beror det på att vissa filmer endast får visas under en begränsad period. Det är filmbolagen som bestämmer hur lång perioden är. Detta gäller inte alla filmer utan bara en liten del.
Vilken bildkvalitet har filmerna?
Alla våra filmer har HD, HD ready eller SD (Standard Definition) -kvalitet vilket generellt motsvarar DVD-kvalitet.
Varför hackar ljud/bild?
Detta beror på att din internetuppkoppling antingen är för dålig eller att den svajar. Har du Wi-Fi hemma kan det bero på att fler enheter är uppkopplade samt att du är för långt ifrån din trådlösa router. Testa att byta till den lägsta bitraten (den som kallas "Bra - 0,8 Mbit/sek"). Om problemet ändå kvarstår så kan det hjälpa att pausa filmen och testa efter en liten stund igen.
Kan man koppla datorn till TV:n?
Ja antingen sladdlöst via Airplay, Chromecast eller via en HDMI-kabel från din dator till TV:n
Hur streamar jag via Chromecast till min TV?
1. Anslut din dator, iOS eller Android-enhet och Chromecast till samma Wi-Fi-nätverk.
2. Gå in på Viddla i Chrome webbläsare och starta en film.
3. Klicka på Chromecastikonen i spelaren för att överföra bilden till din anslutna TV.
4. Du kan byta ljudspårets eller textens språk efter att du börjat spela filmen.
Hur streamar jag via Airplay till min TV?
1. Anslut din iPhone eller iPad och Apple-TV/Airplay till samma Wi-Fi-nätverk.
2. Öppna Safari och starta en film.
3. Klicka på Airplayikonen i spelaren för att överföra bilden till din anslutna TV.
Har du tekniska problem med tjänsten?
Läs felsökningshjälpen ovan och om det inte hjälper så använd feedbackformuläret i högermarginalen eller maila oss på viddla@kirjastopalvelu.fi . Vid tekniska problem, ange följande:
- enhet du använder (telefon, surfplatta, PC, Mac, AppleTV, Chromecast)
- operativsystem du använder (iOS, Android, Windows, Mac OS X)
- webbläsare du använder (Chrome, Firefox, Edge, Safari, Internet Explorer)
- filmen eller dokumentet du hade problem med
Publicerad: 2017-02-14 Senast uppdaterad: 2024-12-05